The big city and laid-back places

15 oktober 2016 - Byron Bay, Australië

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer! Uitraard hebben we weer een hoop te vertellen. Na de Zoo hebben we een bezoek gebracht aan Brisbane, Surfers paradise en Byron bay. En we hebben Niels zijn verjaardag gevierd!

Brisbane is een (voor ons Nederlanders) gigantische stad. Er staan overal hoge gebouwen en het is er groot. Het voelt nogal gehaast en gejaagd aan in het centrum, maar even daarbuiten is het een stuk rustiger. Brisbane bestaat uit twee helften die gescheiden worden door 'the Brisbane river' (Orgineel). Dat betekent dat er heel veel bruggen zijn. Net als thuis in de Zaanstreek :p. Op een van die bruggen, de Goodwillbridge, hebben we een cappuchino gedronken bij een supergezellig koffietentje met vrolijke mensen en muziek uit de jaren 70/80. Fan-tas-tisch. Als je daar niet lacht, dan doe je dat nergens.

Iedere vrijdagavond is er in 'het Powerhouse' (een theater) een gratis comedy-uurtje. Ondanks dat niet alle deelnemers even goed te verstaan waren voor ons, was het erg leuk om mee te maken. Het gebouw droeg daar ook aan bij. Het deed een beetje denken aan de Westergasfabriek, maar dan groter en als theater. De voorkant van de Titanic-boot stond buiten! Die avond werd de Titanic opgevoerd. Dat hebben wij niet gezien maar we hebben wel gelachen om de decorstukken. We reisden heen-en terug van het Powerhouse naar het stadscentrum met de ferry. Dat was overdag al leuk, maar in het donker helemaal. Overal lichtjes van die hoge gebouwen.

Verder zijn we in Brisbane naar een Koala-opvang geweest, hebben we rondgelopen in hele dure warenhuizen met verschillende uitgangen waardoor je verdwaald bent als je het gebouw weer uitloopt en hebben we genoten van de fijne sfeer in West-end (waar ook onze hostel stond). Een wijkje waar veel gezellige barretjes zijn met live muziek. Agnes is ook een paar dagen wat ziekig geweest, maar die is gelukkig weer bijgetrokken.

In Brisbane sliepen we de laatste nacht in een hostel aan de andere kant van de stad op een 8-persoons slaapzaal. Twee van onze roomies waren echter niet zo schoon en hadden hun (vieze!) spullen door de hele kamer uitgespreid. We zakten zowat door de kuilen in onze bedden heen en de douches waren geel terwijl zit wit hoorden te zijn. We waren blij dat we er maar 1 nacht sliepen en daarna naar een 4 persoons-slaapzaal in Surfers paradise zouden gaan.

Daar bleek het nog erger te zijn. De kamer was heel klein, had geen ramen of ventilatie en ook daar zaten twee jongens die de slaapzaal tot hun 'mancave' gekroond hadden. Tja... Toen verlangenden we ineens terug naar de vorige slaapzaal waar wel een raam in zat. Gelukkig hoefden we in deze slaapzaal ook maar 1 nacht te blijven. We hadden er twee nachten geboekt maar om onverklaarbare reden dacht de staff dat we eigenlijk een eigen kamer hadden geboekt. Ze vontschuldigden zich dat we in de slaapzaal moesten slapen voor 1 nacht, maar de volgende nacht zouden we écht een eigen kamer krijgen... Wij zeiden uiteraard geen nee tegen deze upgrade.

Surfers paradise in een soort Scheveningen, maar dan Australisch en met veel hoge gebouwen. Wij hadden de plek mooier verwacht. We hadden ook beter weer verwacht. Het was in de 2 dagen dat wij er waren koud ( lees 19 graden) en regenachtig.  Het was leuk om het gezien te hebben en het was ook fijn om daarna naar Byron bay te vertrekken.

Byron bay is echt een heerlijke plaats om te zijn. Het is een laid-back surfplaatsje met bijbehorende relaxte sfeer. Vlakbij Byron zit 'Nimbin'. Dat is een plek waar de mensen permanent stoned zijn en zowat omvallen van alle andere 'funny things' die ze gebruiken. Het stikt er van de 'medicinal gardens' met wietplanten er in. Dat is, aldus de locals, het beste medicijn. Waarom ze er dan zo ongezond uitzien.....

Je kan niet in Byron bay zijn zonder een surfboard onder je voeten gehad te hebben dus wij hebben er onze eerste surfles geboekt! Maar eentje, om te kijken of we het wel leuk vonden. Het was harstikke spannend! Gelukkig was de groep leuk en de leraar, Gaz, ook. Na de nodige uitleg en een warming-up gingen we dan mét plank het water in. Daar duwde Gaz je de goede golf in de goede richting in en dan moest je alleen maar peddelen en 'gewoon even gaan staan' zoals geoefend op het strand. Op een bewegend board. Simpel.. Dat staan is wel gelukt! En het was gaaaaaaaf. Het was geen vraag of we het surfen wel leuk vonden en het is ook geen vraag of we later onze reis nog eens surfboard pakken. Het gevoel van op een golf zitten met je board is zo gaaf. Echt onbeschrijvelijk.

De middag na onze surfles zijn we naar de vuurtoren, het Lighthouse, gewandeld. Onderweg kom je het meest oostelijke puntje van het land tegen en heel veel uitzichten. Heen hebben we de toeristische route gewandeld, die was stijl! En mooi. Terug namen we de snelle route, lekker niet zo stijl, maar ook wat minder mooi.

14 oktober 2016 was de dag dat Niels jarig was! Deze bijzondere dag werd gestart met een pannenkoekenontbijtje en een Hollandsch kadootje; een klompen sleutelhanger, geïmporteerd vanaf de Zaansche Schans. Later op de dag kreeg hij een boekje waar zijn gezinsleden allllllemaal lieve en ontroerende dingen in geschreven/gekleurd/geplakt hadden. En we hebben taart gegeten (duhh). Daar heeft hij een stenen voetje gekregen, gemaakt door een aboriginal. Het voetje staat voor reizen, vooruitgaan en ontwikkelen. Erg toepasselijk.
'S avonds hebben we heerlijk gegeten in een gezellig klein restaurantje.

En toen, de dag na Niels zijn verjaardag, werd het tijd om Byron bay te verlaten. Met pijn in ons hart zijn we weer in de bus gestapt. Door naar de volgende avonturen.

Groetjes van ons :)

1. Nora:
    17 oktober 2016
    Ziet er heerlijk uit schatjes en nog van harte met je verjaardag Niels!!
  2. Zussie:
    19 oktober 2016
    Heerlijk weer om te lezen en vooral ook om jullie te zien!!!
    Klinkt goed, dat surfboarden! Dat mogen jullie me wel leren, als jullie terug komen.
    Maar eerst daar nog lekker genieten van alle soorten slaapplekken en vooral: omgevingen :)
    xxx
  3. Mariska:
    20 oktober 2016
    Wat maken jullie grappige en bizarre dingen mee. Lekker hoor die pannenkoeken en taart! Geniet ze verder!
  4. Gertrude:
    29 oktober 2016
    hoi lieverdjes....
    Deze update had ik al lang gelezen, maar geen reactie gegeven.
    Heerlijk om te lezen en wat ziet het er prachtig uit!
    En surfen!! Echt superknap!
    Volgend jaar mee op wintersport ? hahahaha

enjoy!
    lieve groetjes Tante T :)