The great ocean road trip

18 november 2016 - Adelaide, Australië

Hallo allemaal!

Je zou het niet zeggen, maar reizen is een hartstikke drukke lifestyle! Hierdoor lukte het ons niet om de blog up-to-date te houden. De blog van vandaag gaat daardoor over vorige week, maar dat maakt hem niet minder leuk. Lees meer over onze autoweek....

'The Great Ocean Road' begint in Melbourne en is 243 km lang. Wij hebben ervoor gekozen om het hele stuk van Melbourne naar Adelaide te rijden.
In deze blog schrijven we over 1730 afgelegde kilometers in 7 dagen, noodweer, zon, natuur en bijzondere slaapplekken.

De auto hebben we opgehaald in Melbourne. Daarvandaan zijn we vertrokken naar souvereign hill. Dit is een openluchtmuseum waar een oud goudmijnplaatsje in is opgebouwd. Er waren allemaal ouderwetse winkels, werkplaatsen en huisjes. De uitstraling deed denken aan die van een klassieke cowboyfilm. De Australische versie van de Zaanse Schans zegmaar. Aan het eind van de middag hebben we onze weg voortgezet naar het plaatsje Geelong, waar onze airbnb zich bevond. We kwamen terecht in een oud huisje waar een vrouw alleen woonde. Het huis was zeer excentriek ingericht en ook de gesprekken waren bijzonder.

Vanuit Geelong vertrokken we naar Torquay. De officiële startplaats van de Great Ocean Road. Hier was het behoorlijk druk met auto's die dezelfde plannen hadden. We zijn eerst gestopt bij een Lighthouse om daarna de weg te vervolgen naar Lorne (met name het strand van Lorne). Hier begonnen de eerste wegen al, met aan de ene kant een berg en aan de andere kant een afgrond... Gaaf. In Lorne hebben we rondgelopen en gelezen hoe deze weg tot stand gekomen is. Soldaten die levend terugkwamen uit de 1e wereldoorlog heb en de we aangelegd als eerbetoon aan hun gesneuvelde maten. Dat maakt de road extra indrukwekkend.  Die dag werd het weer slechter en slechter. Door de regen zijn we naar Apollo Bay gereden. Apollo Bay deed ons een beetje denken aan de Veluwe. In het hostel daar stond een ouderwetse houtkachel.

Ook de volgende dag was het lekker zomers Nederlands prutweer. Dit was de dag dag we de twaalf appostelen gingen bewonderen. Het was behoorlijk rustig op de weg mede door het slechte weer. We reden over veel bochtige wegen door het bos en kwamen aan bij de Twaalf apostelen. Het waaide er heel hard maar het was droog. De 8 bergen die er nog van over zijn, waren prachtig! In het bezoekerscentrum hebben we warme chocomel besteld om weer op te warmen.  Verder op de weg was nog een rots te zien die de engelse brug heet om zijn vorm. We hebben onderweg nog veel meer moois gezien en heel veel lol gemaakt ondanks (of dankzij) de regen.
Die avond kwamen we aan in de plek met de meest leefbare gemeenschap van de wereld, Port Fairy. Het was een schattig klein plaatsje met een grappige oud hostel wat super rustig was.

De volgende morgen vertrokken we vroeg in de richting van een nationaal park op aanraden van de hosteleigenaar. In dit park zagen we meteen een koala in een boom omhoog klimmen. Hij was halverwege, maar tegen de tijd dat we uit de auto waren (ca. 20 seconden later) zat ie al boven in de boom. Wij wisten niet dat Koala's zo snel kunnen zijn. Daarna wandelend door het park zagen we een hele groep met ca. 15 (!!) kangoeroes die ons maar al te goed in de gaten hielden. Na dit mooie park zijn we verder gereden naar Mount Gambier. Op de weg hiernaartoe eindige 'The Road' in Warrnambool. In Mount Gambier zijn we naar een blauw meer met de toepasselijke naam 'The Blue Lake'. Daarna hebben we een 'Sinkhole' bezocht. Dit is een groot gat wat gecreëerd is door de aanwezigheid van water en instorting van de grond als gevolg. Dit was een verassend mooie krater waar we ook nog een paar buidelratten hebben gespot. Aangewezen door een opa die met zijn kleinkinderen de ratten aan het voeren was. In de avond stuitte we tijdens het koken in het motel op een Nederlands koppel dat ook aan her rond reizen was, verassend gezellig! We herkenden elkaar aan de Hollandse koppen. Tja.

Na dit motel reden we van het ene hostel naar het andere met als tussenstop een limestonecave. Het was een kleine grot en we kregen een privé tour van de gids. Hij vertelde ons hoe alles gevormd werd en over de verschillende vormen, het was prachtig om te zien! Weer onderweg in de auto was het te merken dat hier verder bijna geen toerisme is. De wegen zijn lang en leeg. Kilometers lang is er geen huis, parkeerplaats of tankstation te bekennen. In Bordertown was er ook geen restaurant dat open was. Omdat we geen keuken hadden maar wel een magnetron probeerden we een magnetronmaaltijd. Die waren allebei zo vies dat we zijn teruggegaan naar de supermarkt om noodles te halen. Dat was nog beter dan de magnetronmaaltijden.

De een na laatste dag dat we de auto hadden kwamen we in een kustplaatsje, Victor Harbour terecht. Daar hebben we gewandeld over 'Granite Island' wat via een brug aan het vasteland vastzit. We sliepen in de plaats ernaast, Port Elliot in een fantastisch hostel. Het was een mooi oud maar opgeknapt gebouw wat bijna op het strand stond. En het was deze dag weer een lekker zonnig en warm. Dat heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de positieve ervaring.

Onze laatste autodag was 'Mcleods-daughter-dag. Een Australische serie die allang gestopt is, maar die we van Diana kregen om ons voor te bereiden op Australië :).
De serie gaat over het leven van een aantal vrouwen op een boerderij, Drovers run. De boerderij is niet niet te bezoeken, maar het bord stond in het bezoekerscentrum van Gawler. Het dorpje uit de serie heet Gungellan en is opgenomen in de bestaande plaats Freeling. Dat dorpje is heel klein en ook een soort openluchtmuseum geworden. De vaste kroeg is een bestaande kroeg en op meer gebouwen in het dorpje is de naam Gungellan blijven staan als eerbetoon aan de serie.
Tja.. Als je dan in de buurt bent moet deze plaats natuurlijk bezocht worden!

Na onze thema-ochtend zijn we via een stop op het strand naar Adelaide gereden om de auto in te leveren. Van Adelaide hebben we bijna niets gezien, behalve een heel fijn tapas restaurant.

Dit brengt ons bij het einde van deze blog. De volgende blog gaat over de georganiseerde tour (voor dummies) van Adelaide naar Alice Springs. Gisteren was de laatste dag en vandaag zitten we nog na te genieten van de waanzinnige week.

Liefs van ons

1. Mariëtte:
    25 november 2016
    Super zeg! Leuk om te lezen! Geniet lekker verder :) Kus!
  2. Gertrude:
    25 november 2016
    Hee globetrotters, wat een leuke blog weer. Wat zien jullie mooie en verrassende dingen. Jullie lifestyle is echt fantastisch!
    Afgelopen week zat ik met agnes te appen.... kreeg foto's van de Uluru en geweldige zonsondergang..... zucht wat mooi.
    Ik keek naar mijn computerscherm en zat op kantoor. Wat een tegenstelling kan je soms hebben. Maar wat is het genieten om zo jullie reis mee te mogen beleven!

Gelukkig ook nog vertrouwde zaken als chocomel, regen en storm. Zaansche schans achtige taferelen en de Veluwe..... Voel je je misschien toch even lekker thuis :).

Dikke kus en tot de volgende blog! xxxx
  3. Zussie:
    2 december 2016
    Het duurt ff, maar eindelijk leest zussie jullie blogs. Wat heerlijk! Jullie maken zoveel mee van mooie naar heavy dingen. En dan ook die gesprekken met al die mensen en de natuur. Love you X